۱۳۸۸ بهمن ۲۵, یکشنبه

اسپندگان یا ولنتاین؟


اسپندگان

اسفندگان از جمله جشن های ماهیانه ای است كه با صد افسوس، از گذشته ی برپایی آن آگاهی چندانی نداریم. اما بنا بر گفته ابوریحان بیرونی در ایران قدیم جشنی با نام مزدگیران یا مردگیران در بین مردم رواج داشته است. از ویژگیهای این جشن كه زمان برگزاری آن 5 روز نخست ماه اسفند بوده، استراحت كامل زنان از كار و تلاش و كوشش، و فرمانبرداری كامل مردان از زنان بوده است. در این چند روز به پاس تلاش یكساله زنان، مردان وظایف ایشان را بر دوش گرفته و با این كار، فعالیت های یك زن را تجربه می كردند و در عین حال دادن هدیه در این روز به زن خانه از آداب و رسوم جشن بوده است. به هر حال آنچه كه می دانیم ویژگی این جشن است كه به نام سپنته آرمئیتی یا فروزه از خود گذشتگی و فروتنی و مهر بی پایان ، مزین است. سپنته آرمئیتی (سپندارمذ) یا اسفند امروزی ، نام چهارمین امشاسپند و نام پنجمین روز هر ماه است كه در جهان مادی نگهبان زمین می باشد. سپنته آرمئیتی ، فروزه ای است با ویژگیهای زنانه و مادرانه یعنی مهر و عشق بی پایان و تواضع و فروتنی كه به راستی زمین نمادی نیكو بر آن است. بنابر سالنامه زرتشتی ، روز اسفند از ماه اسفند یعنی پنجمین روز از این ماه و بنابر تقویم امروزی، 29 بهمن ماه روز سپاسداری از جایگاه زنان و مادران است.

ولنتاین

روز ولنتین یا ولنتاین (روز عشاق یا روز عشق ورزی)عیدی در روز 14 فوریه (25 بهمن ماه)ودر برخی فرهنگ ها روز ابراز عشق است.این ابراز عشق معمولا با فرستادن کارت ولنتاین یا خرید هدایایی مانند گل سرخ انجام می شود.سابقه تاریخی جشن ولنتاین به جشنی که به افتخار قدیس ولنتین در کلیساهای کاتولیک برگزار می شود باز می گردد.

کدام یک؟

پاسداشت مقام زن و سپاسگذاری از زحمات او از جمله صفات نیک وپسندیده در آدام و رسوم و سنن ما ایرانیان است. به راستی به دست فراموشی سپردن این آئین ها و گرایش به تقلید از غربیان حتی در نوع ابراز علاقه به یکدیگر ، جفا به فرهنگ ایرانی نیست. ایرانی که فرهنگ و مهر و عطوفت را در زمان توحش غربی ها به آنها ارزانی داشت. به عقیده من منشاء این کپی برداری تنها یک عامل است وآن عدم توجه به فرهنگ اصیل ایرانی و در مقابل نبود الگوی جایگزین مناسب به جای آن است. مسئول این بی اطلاعی کیست ؟ آیا عدم توجه به این اصالت ها منافعی را متوجه قشر یا گروه خاصی می کند؟ چرا ؟؟؟

1 نظر:

در ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۶, Anonymous ..... گفت...

ما ایرانی هستیم !!!!پس سپندارمذگان"،یا "سپندارمذ" را جشن خواهیم گرفت ، البته من فکر میکنم هر روز تو زندگی میشه سپندارمذگان"،یا "سپندارمذ "یا "اسپندگان" یا به قول غربیها ولنتاین باشه و هر روز زیباتر و عاشقانه تر از روز قبل باشه ( ایول چه خوب میشه این قسمت "استراحت كامل زنان از كار و تلاش و كوشش، و فرمانبرداری كامل مردان از زنان " هر روز اجرا شه!!!!)
هر روزتان روز عشق باشد در کنار الطاف الهی . خدایای مهربونمون یار و پشتیبانت ......

 

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی